Mijn geschiedenis:
Van pionier naar deskundige

Gepubliceerd: maart 2017

Graag geef ik u een kijkje in mijn 25 jaar ondernemerschap, in mijn drive, successen en levenslessen. Het heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Velen van u lieten in persoonlijke coachingstrajecten en reacties op mijn blogs veel van zichzelf zien, u stelde zich kwetsbaar op en gaf mij uw vertrouwen. Nu vertel ik u mijn verhaal.

Mijn roots

Van jongs af aan heb ik een grote affiniteit met vormgeving en textiel en ben ik geïnteresseerd in mensen. Ik deed zowel een docentenopleiding in het kleermakersvak als in creatieve textiele kunstvormen. Ik volgde vakken als kledingrealisatie, tekenen, patroontekenen, kostuum- en kunstgeschiedenis. Maar ook vakken als pedagogiek, didactiek en psychologie.

Na 15 jaar met plezier als docent te hebben gewerkt, besloot ik de stap te wagen naar ondernemerschap. Een eigen studio met winkel. Ik zag dat het individu en het zichtbaar maken van de eigen persoonlijkheid steeds belangrijker werd, daar wilde ik op inhaken. Een locatie had ik al op het oog. Een monumentaal pand in een sfeervol straatje in het hart van Den Haag. De Molenstraat, onderdeel van het Hofkwartier. Ik ging ik op zoek naar speciale stoffen- en knopenleveranciers en ontwierp een basiscollectie. Voor de uitvoering van m’n ontwerpen kon ik vertrouwen op een team van mensen. Ik ben niet iemand voor achter de naaimachine. Het proces ervoor vind ik interessant. De connectie tussen materiaal en ontwerp. Het ontwerp omzetten in een werkbaar patroon en de eerste doorpas. Ook het eindresultaat fascineert me. Het creëren van het gewenste totaalbeeld met de juiste accessoires. Een impressie van ontwerpen en ambiance is te zien in de blog Een terugblik.

De dag na de feestelijke opening, vrijdag negen oktober 1992, verkocht ik al direct een van m’n creaties. Een mantel van ruim tweeduizend gulden, ik was trots.

Mijn visie en signatuur

In mijn archief vond ik een beschrijving van mijn uitgangspunten uit 1993. De tekst heb ik hieronder letterlijk overgenomen. Het versterken van de persoonlijkheid door het creëren van een harmonieus evenwicht, staat in mijn trainingen en adviezen nog steeds centraal.

“Ik hou van een serieuze benadering van het product, met het begrip mode heb ik weinig affiniteit. Ik maak geen kleding om het effect, maar kleding die je moet aantrekken en voelen om de luxe ervan te begrijpen.

Mijn stijl staat voor elegante, modieuze, tijdloze kleding die de persoonlijkheid benadrukt en een zekere kracht uitstraalt. De ontwerpen kenmerken zich door klassieke elementen en een sobere belijning die de lichaamsvormen volgt. Het accent ligt op kwaliteit, comfort, een perfecte pasvorm en een vakkundige afwerking.

Mijn basiscollectie bestaat uit verschillende goed te combineren kledingstukken en accessoires, zoals hoeden en schoenen, die alle op maat gemaakt kunnen worden. Naast persoonlijke kledingontwerpen, geef ik stijladvies, make-up advies, kleurenanalyses en workshops met als thema: ‘Het ontwikkelen van een persoonlijke stijl’.

In mijn ontwerpen en adviezen zoek ik altijd naar harmonie. Bij mijn ontwerpen naar harmonie in vorm, belijning en materiaal. Bij mijn adviezen en persoonsgebonden ontwerpen naar harmonie tussen het ontwerp en de persoonlijke lichaamskarakteristieken, de persoonlijke kleuruitstraling en de persoonlijkheid op zich. Ik ga uit van de totale verschijning, zodat een ieder een stijl kan ontwikkelen die in harmonie is met zijn persoonlijkheid.”

In de picture

Mijn visie en werkwijze sloegen aan. Ik was blij verrast dat Marian Conrads, in die tijd een toonaangevend kunsthistoricus en modedeskundige, een kledingstuk aanschafte. Veelbelovende ontwerpers zette zij op de kaart. Haar aanbeveling leest u hier.
Voor veel vrouwen mocht ik specifieke kleding ontwerpen, creaties voor op het podium, zakelijke presentaties en bruiloften. Zo ontwierp ik de japon van de pianiste van het Osiris Trio voor het jaarlijkse koninginnenconcert. Het concert werd bijgewoond door het koninklijk huis en uitgezonden op televisie.

Mijn formule werd positief ontvangen in dagbladen en tijdschriften. Het eerste interview met mij verscheen in de Haagse Courant. Hierin gaf ik ook al aan, dat bewust leren kijken bij mijn workshops centraal staat.

Mijn eerste interview
Toen m’n ex-partner, die de zakelijke en de pr-kant zou behartigen, besloot een andere kant op te gaan, werd het voor mij als alleenstaande moeder met twee kinderen moeilijk om alle ballen in de lucht te houden. Na 5 jaar besloot ik de deur van m’n studio te sluiten en op een andere wijze verder te gaan.

Van kledingontwerp naar bedrijfstraining

In een oud herenhuis, omgetoverd tot een bedrijfsverzamelgebouw, vond ik mijn nieuwe werkplek. Het ontwerpen van kleding zette ik op een laag pitje en ik concentreerde me op de individuele trajecten en workshops, waarmee ik in de studio van start was gegaan. Van ‘Lida van Doorn couture en styling’ werd het ‘Van Doorn styling’. Mijn huisstijl paste ik hierop aan.

Mijn oude logo
Ik ontwikkelde nieuwe trainingen en trainingsconcepten. Naast workshops en individuele trajecten in het versterken van de persoonlijke uitstraling met kleding, richtte ik me ook op houding en beweging, op positieve aandacht vangen en vasthouden. Dat wat ik eerder bij klanten had geobserveerd en geregistreerd, mijn belangstelling voor de expressieve kracht van dans, het communiceren zonder woorden en mijn kennis en ervaring over het presenteren op de ‘catwalk’ waren mijn uitgangspunten. De trainingen sloegen aan.

“Het mooiste dat je kunt worden is jezelf en Lida is daarbij een prima hulp.”

-Trude Maas, destijds lid Eerste Kamer voor de PvdA

Steeds vaker werd ik uitgenodigd om trainingen of presentatie op locatie te geven, bij bedrijven zelf of bijvoorbeeld in een congrescentrum als onderdeel van een bedrijfstraining. Het werd aanlokkelijk om niet meer gebonden te zijn aan een eigen ruimte en vanuit huis te gaan werken, zodat ik er nog meer voor mijn kinderen kon zijn.

Burn-out leidt tot een boek

In januari 2002 ging het mis. Ik kreeg een keelontsteking, die weliswaar overging, maar ik bleef als stopverf achter. Ik kon niet meer denken, niet lezen, een glas water optillen was al te zwaar, douchen was een dagtaak en ik kon amper lopen. Ik was op.

Voor mij was het een hele nare ervaring. Ik, de vrouw die alles aankon, die nooit ziek was en overal de schouders onderzette, was tot bijna niets meer in staat. Langzaam begon ik het te begrijpen. Al lange tijd sliep ik niet of slecht. Naast mijn onderneming gaf ik weer les op twee verschillende scholen. Mijn vader was overleden en een jaar later een van m’n broers. Met m’n broers en zussen deelde ik de zorg voor onze demente moeder en ik wilde er heel graag voor mijn kinderen zijn. En zo kan ik nog wel een paar zaken opnoemen. Daarbij wilde ik ook alles heel goed doen. Nee, zo vreemd was het niet. Ik had me echter niet kunnen voorstellen dat mij zoiets zou overkomen. Ik werd nu gedwongen naar m’n lichaam te luisteren, iets wat ik niet gewend was. Het stuur was me uit handen genomen. Stap voor stap ben ik steeds beter naar mezelf gaan kijken. Ik leerde nee zeggen, meer emoties toelaten en goed bij mezelf te blijven.

Er kwam ruimte in m’n hoofd om na te denken over de toekomst. Ik besloot m’n visie en kennis op m’n vakgebied vast te leggen, zodat meer mensen er baat bij zouden hebben. Ik dwong mezelf om elke dag een halfuur een bandje in te spreken. Als ik dat nu terug luister, ben ik ontzet over de traagheid, vlakheid en zachtheid van m’n stem. Na lange tijd kon ik weer zelf achter de computer en dwong ik mezelf een half uur concentratie te leveren. Stap voor stap werd het boek gerealiseerd. Ook de trainingen pakte ik langzaamaan weer op. Het was een lange weg terug. Nu nog steeds doe ik aan energiemanagement, niet aan timemanagement. Iets wat ik iedereen kan aanbevelen!

Van pionier naar deskundige

Overtuigen door uitstralingIn 2009 verscheen m’n boek ‘Overtuigen door uitstraling – Een visuele ontdekkingstocht naar jezelf’. Het werd goed ontvangen. De bladen schreven erover, het stond geruime tijd in de top 100 bij managementboek.nl en het inspireerde velen, zoals ondernemers, young professionals en imagoconsulenten.

Ik ervoer het als heel plezierig, dat men oog kreeg voor de wisselwerking tussen innerlijk en uiterlijk en voor de onlosmakelijke relatie tussen het beeld dat je neerzet en de interactie met de ander. Dat ‘zien wat bij je past’ erkend werd als een vaardigheid, die men zich eigen kan maken. Ik ben ervan overtuigd, dat als innerlijk en uiterlijk met elkaar in balans zijn, dit het zelfvertrouwen vergroot en je optimaal gebruik kan maken van je eigen kracht. Het zorgt voor meer positiviteit en maakt je gelukkiger.

Met het verschijnen van het boek herstelde ik mijn oude, zelfgetekende logo, in ere en werd mijn bedrijfsnaam Lida van Doorn charisma-management. Dat wat ik in de praktijk bij mijn klanten had ervaren, kwam overeen met de resultaten uit onderzoeken over charisma.

Authenticiteit

De kern van mijn theorie is gebaseerd op het meest authentieke van een persoon, het hoofd. Daarnaast de totale verschijning. Dat is ook de reden waarom portretkunst mij zo boeit. Hoe een kunstenaar de ander ziet en weergeeft. Wat men leest in het beeld dat de ander neerzet en wat het gezicht weerspiegelt. De verschillende benadering en weergave van karakter, uiterlijk en innerlijk tezamen. Kortom: het neerzetten van de persoonlijkheid vanuit vormgevingsperspectief. Zo is ook mijn benadering, anderen leren zien wat bij hen past vanuit vormgevingsaspecten. Meer over mijn visie leest u hier.
CharismaGids
Mijn boek is inmiddels uitverkocht en een nieuw project is van start gegaan. De online trainingswebsite CharismaGids.nl. Roeland de Vos, mijn zoon die al lange tijd op de achtergrond meewerkte, constateerde dat de lezers graag meer persoonlijke handvatten wilden en informatie specifiek gericht op mannen of vrouwen. Het idee voor CharismaGids.nl werd geboren. Met plezier werk ik ook aan dit traject. Een nieuwe stap in een nieuwe tijd. Ik vind het fijn dat ik u, waar u ook bent, van dienst kan zijn.

Op naar het volgende lustrum!

Wilt u op de hoogte blijven?



Aanmelden